"Fascinerande och omvälvande bok."

Erik Hammar, Smålandsposten


"Det är som att läsa en rafflande deckare. Anders Rydells och Sam Sundbergs reportagebok 'Piraterna' är en pageturner, en skickligt men återhållsamt dramatiserad dokumentär om ett fenomen som för alltid kommer att förändra synen på intellek­tuellt arbete och hur det ska lönas. [ ... ] Anders Rydell och Sam Sundberg har faktiskt skrivit en bok med klassikerpotential."

Andreas Ekström, Sydsvenska Dagbladet


"Spännande som en deckare, en lektion i modern teknik och obligatorisk läsning för alla de riksdagsledamöter som förra året vred sig i moralångest över FRA och lpred."

Eva Franchell, Aftonbladet.


"En fantastisk bok. Så ren, nykter och tydlig. Och därför otro­ligt kraftfull. Den är redan en del av historieskrivningen."

Sigge Eklund






Piraterna

Ordfront förlag (2009)


1,2 miljoner svenskar säger att de laddar ner film och musik regelbundet. Branschen beräknar att 13 miljoner filmer laddades ner i Sverige förra året. Musikindustrin säger att försäljningen minskat med 40 procent sedan år 2000. Sverige ligger i frontlinjen för fildelningsrörelsen. I USA har det bland annat startats ett piratparti med det svenska som förebild. Historien om The Pirate Bay, Piratbyrån, Piratpartiet och slaget om upphovsrätten är dramatisk. Kriget mellan fildelarna å ena sidan och industrin och upphovsrättsförsvararna å den andra kommer att pågå lång tid framöver, bli både aggressivare och beröra allt fler människor.

I "Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood" får läsarna följa piratrörelsens framväxt från fildelningens början på nittiotalet till det att Gottfrid Svartholm Warg startar The Pirate Bay på en server i Mexiko, via kattoch råttaleken mellan jurister och fildelare, razzian och rättegången mot The Pirate Bay, och de avtryck som piratdebatten lämnar i rikspolitiken. Boken är baserad på intervjuer med pirater, åklagare, antipiratbyråns folk och internationella experter. Vad kommer att hända med kulturlivet och medierna när den nya generationen vant sig vid att information och underhållning är gratis?